کد مطلب:298746 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

پیامدهای رحلت پیامر اکرم، تصویر حقیقی جریان سقیفه، شرایط رهبری در قرآن


ترجمه:

هنگامی كه خداوند آرامگاه انبیاء و برگزیدگانش را برای پیامبر صلی الله علیه و آله اختیار كرد، خارهای دوروئی و نفاق در میان شما ظاهر شد، و جامه ی دین كهنه شد، و گمراهان ساكت به سخن درآمدند، و فرومایگان گمنام با قدر و منزلت شدند و دلاوران اهل باطل به صدا درآمدند و در میدانهای شما در حال جولان هستند، و شیطان سرش را از مخفی گاهش بیرون آورد، در حالی كه شما را صدا می زند و


دریافت كه شما دعوت او را استجابت می كنید، برای اینكه نزد او عزیز شوید (یا اینكه چون فریب خوردید)، در كنار او ملاحظه كار شدید و به او روی آوردید، (شیطان) شما را به قیام برانگیخت كه دریافت سبكبار هستید (شما را تسلیم و مطیع یافت) و شما را به سوی خشم تحریك نمود كه شما را خشمناك یافت، پس داغ و نشان مالكیت بر غیر شترهای خود زدید و به آبشخوری كه از آن شما نبود وارد شدید در حالی كه عهد و پیمان شما نزدیك است (هنوز یاد پیامبر و نصایحش در خاطره ها زنده است) و موضع زخم ما هنوز وسیع است و جراحت وارده بر ما التیام نیافته است، و رسول خدا دفن نشده بود كه با عجله این كار، (انتخاب ابوبكر به خلافت) را انجام دادید و بهانه آوردید كه از بروز فتنه می ترسیدیم، آگاه باشید كه به راستی در كام فتنه سقوط كردید و جهنم جایگاه كافران است.

پس دور باد از شما (اظهار شگفتی و تعجب از اقدام انصار و مهاجر)، شما را چه شده است؟ به كدام سوی منحرف شده اید حال آن كه كتاب خدا بین شما بود و از آن محافظت می كردید و فرمانها و معارف قرآن آشكار و احكامش روشن و نشانه هایش درخشان و غالب و نهی ها و اوامرش واضح است و شما قرآن را (با همه ی ویژگیهای روشنش) پشت سرتان نهادید (و به آن بی اعتنایی نموده اید). آیا از قرآن رو گردانده اید، و یا غیر آن را برای حكم و قضاوت برگزیده اید؟! (و اختیار نمودن غیر قرآن) چه بدل، بدی برای ستكاران است، و هر كس دینی غیر از اسلام برگزیند هرگز از او قبول نمی شود و او در آخرت از زیانكاران است.

ادامه ی خطبه:

«ثم لم تلبثوا الا ریث ان تسكن نفرتها و یسلس قیادها، ثم اخذتم تورون


و قدتها و تهیجون جمرتها، و تستجیبون لهتاف الشیطان الغوی، و اطفاء انوار الدین الجلی، و اهمال (اهماد) سنن النبی الصفی، تشربون حسوا فی ارتغاء، و تمشون لاهله و ولده فی الخمره و الضراء، و نصبر (یصبر) منكم علی مثل حز المدی و وخز السنان فی الحشاء [1] ، و انتم تزعمون الان ان لا ارث لنا، (افحكم الجاهلیه تبغون، و من احسن من الله حكما لقوم یوقنون؟! [2] . فلا تعلمون؟ بلی قد تجلی لكم كالشمس الضاحیه انی ابنته.

ایها المسلمون! ااغلب علی ارثی (ارثه) [3] یا ابن قحافه! افی كتاب الله ترث اباك و لا ارث ابی؟! لقد جئت شیئا فریا! [4] افعلی عمد [5] تركتم كتاب الله و نبذتموه وراء ظهوركم؟ اذ یقول: (و ورث سلیمان داوود) [6] و قال فی اقتص من خبر یحیی بن زكریا- علیه السلام- اذ قال: (فهب لی من لدنك


ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب). [7] .

و قال: (و اولوا الارحام بعضهم اولی ببعض فی كتاب الله). [8] .

و قال (یوصیكم الله فی اولادكم للذكر مثل حظ الانثیین). [9] .

و قال: (ان ترك خیرا الوصیه للوالدین و الاقربین بالمعروف حقا علی المتقین) [10] ، و زعمتم ان لا حظوه [11] لی و لا ارث من ابی و لا رحم بیننا، افخصكم الله بایه اخرج ابی منها؟! ام هل تقولون ان اهل الملتین لا یتوارثان؟! اولست انا و ابی من اهل مله واحده! ام انتم اعلم بخصوص القرآن و عمومه من ابی و ابن عمی؟!... [12] »


[1] اين قسمت در بلاغات النساء ذكر نشده است و در شرح ابن ابي الحديد چنين آمده است: «ثم لم تلبثوا الاريث ان تسكن نفرتها، تسرون حسوا في ارتغاء، و نحن نصبر منكم مثل حز المدي».

[2] قرآن مجيد، سوره ي مائده، آيه ي 50 در بلاغات النساء اين قسمت نيز تا «لقد جئت شيئا فريا افعلي عمد» ذكر نشده است.

[3] در شرح ابن ابي الحديد از «افلا تعلمون به» تا «ااغلب علي ارثي» ذكر نشده است.

[4] در شرح ابن ابي الحديد چنين آمده است: «يابن ابي قحافه، اترث اباك و لا ارث ابي، لقد جئت شيئا فريا!» و بقيه ي اين قسمت تا «... و عمومه من ابي و ابن عمي!» ذكر نشده است.

[5] در بلاغات النساء به جاي «عمد»، «محمد» ذكر نشده است و در پاورقي آن صفحه چنين آمده است: «اي من اجل ما تركه ارثالنا».

[6] قرآن مجيد، سوره ي نمل، آيه ي 16.

[7] قرآن مجيد، سوره ي مريم، آيات: 6 و 5.

[8] قرآن مجيد، سوره ي انفال، آيه ي 75.

[9] قرآن مجيد، سوره ي نساء، آيه ي 11.

[10] قرآن مجيد، سوره ي بقره، آيه ي 180.

[11] در بلاغات النساء، «حظوه» ذكر نشده است و چنين آمده است: «و زعمتم ان لا حق و لا ارث لي من ابي...».

[12] در بلاغات النساء «و ابن عمي» ذكر نشده است.